Onze doelstellingen
De maatschappelijke en volkshuisvestelijke opgaven waar we als sector voor staan zijn groot. Daarnaast zijn ontwikkelingen zoals vergaande digitalisering, samenwerken in netwerken, meer (zelf)sturing en de werkomgeving als verbindende factor voor Alwel relevant.
Het daadwerkelijk (gezamenlijk) sturen op de resultaten is een belangrijke opdracht. Dat doen we in Alwel Stuurt. Zo zijn we in staat om over afdelingen en teams heen samen te werken, met als doel de huurders beter van dienst te zijn.
Waar gaat het ons in 2025 om?

Alle medewerkers hebben de ontwikkelpotentie in relatie tot het profiel van de toekomst in kaart gebracht. We willen de juiste mensen met de juiste talenten en competenties op de juiste plek.

We zetten in op preventie van verzuim. We stimuleren vitaliteit en zorgen voor een veilige werkomgeving. We willen het verzuim niet hoger hebben dan 5,5%.

We geven een vervolg aan de ontwikkeling naar een effectieve en efficiënte organisatie. Aandachtspunten zijn leiderschap, strategie en beleid, management van medewerkers, management van middelen en management van processen.

De economische omstandigheden zijn sinds het overeenkomen van de Nationale Prestatieafspraken fors veranderd. Uit actualisaties blijkt dat we onze ambitie de komende jaren aan kunnen. Op de langere termijn komt de financiële positie onder druk te staan. We houden koers, maar blijven waakzaam.
Het operationeel resultaat bepaalt in hoge mate tot hoever we kunnen gaan met onze investeringen. We moeten lenen voor alle investeringen die niet betaald kunnen worden vanuit het resultaat. Als de kosten van de leningen te hoog oplopen, wordt de exploitatie op termijn structureel verlieslatend. We sturen daarom op een minimaal resultaat uit de operationele kasstroom van 20% van de huuropbrengst. Dit kader biedt ruimte om, indien nodig, bij te sturen op zowel de opbrengsten als de kosten.
Een goede werkgever zijn

We hebben samen een maatschappelijke opgave te realiseren met een goede balans voor zowel mens als resultaat en voor werk als privé. We willen een goede werkgever zijn, zodat mensen hier willen komen én blijven werken.
Aan persoonlijke ontwikkeling en leiderschap besteden we aandacht. Hoe kunnen we het samen nog beter doen en hoe bereiden we de organisatie voor op de toekomst? We luisteren naar wat er speelt in de organisatie en stimuleren medewerkers om gezond en vitaal te blijven, bijvoorbeeld met een eigen vitaliteitsbudget. Omdat we steeds meer te maken krijgen met heftigere problematiek in onze wijken is ook het vergroten van de weerbaarheid een belangrijke opgave.
Het medewerkersonderzoek geeft aan dat sfeer, werk en betrokkenheid bij Alwel en het eigen team goed worden gewaardeerd. Aandachtspunten zijn meer open en eerlijke communicatie, werkdruk en samenwerking tussen teams. Om meer verbinding te creëren, organiseren we onder andere organisatiebrede lunches waar collega’s een inhoudelijk thema presenteren. Daarnaast stimuleren we collega’s om eens bij elkaar te kijken.
Voor de verbetering van de onderlinge, interne samenwerking is AlwelStuurt in het leven geroepen: een keten gericht op betere samenwerking over de afdelingen heen. Dit zorgt ervoor dat we inzicht krijgen in wat er bij andere teams speelt, met als hoofddoel de klant centraal te stellen en onze dienstverlening richting hen te verbeteren. Daar doen we het natuurlijk uiteindelijk voor.
Annet Beuzenberg
Adviseur P&O
Op een laagdrempelige manier samen veranderingen doorvoeren

Binnen AlwelStuurt hebben we ketens benoemd waarin we met collega’s uit allerlei teams een proces doorlopen die de huurder ook bij ons doorloopt. In totaal hebben we zes ketens en subketens met elkaar vastgesteld. We starten deze fasegewijs op.
In de eerste klantketen onderhoud, waar bijvoorbeeld dagelijks onderhoud, mutatieonderhoud en reparatieonderhoud onder vallen, moesten we eerst elkaars rol ontdekken. Nu weten we elkaar te vinden, is er meer onderlinge verbinding en kunnen we sneller verbeteringen doorvoeren. Dat levert energie én resultaat op. Dat is weer zichtbaar in de waardering van onze huurders.
De klantketen verduurzaming en nieuwbouw is net gestart. We werken voor het verduurzamen van onze woningen al samen in een keten met vaste partners en daardoor voelt de klantketen als een warm bad. Tijdens voorbereidende gesprekken ontdekten we dat de resultaten waarop wij vanuit de klantketen wilden sturen al standaard waren ingericht in de samenwerking met de externe partijen.
Deelnemers krijgen alle ruimte om ideeën kenbaar te maken en voorstellen te doen. Op alle niveaus worden dingen besproken. Soms een casus op huurdersniveau en soms raakt het onze processen. Op een laagdrempelige manier kijken we naar hoe we het voor de huurder beter kunnen doen. Vaak zijn we al gebaat bij een gesprek met een leverancier of bij input van een collega. Dan passen we meteen onze dienstverlening aan. Andere keren zijn de vragen complexer en duurt het proces wat langer.
AlwelStuurt levert meer verbinding en begrip op tussen de teams. De interne ketens zijn er voornamelijk voor de huurder, maar ook voor onszelf en de organisatie.
Benny Walda
Implementatiemanager ketensamenwerking